Podem convertir l’hora del menjador escolar en una experiència educativa agradable?

Tenen 20, 30, 40, 50, 60 anys. Són, gairebé sempre, dones. Tenen una feina no qualificada. Treballen tres hores al dia i arriben a casa com si n’haguessin treballades set o vuit. Són les monitores de menjador.

S’ocupen que els nostres fills dinin i passin l’estona entre franja i franja de l’horari lectiu. Això, que sembla tan senzill com posar un plat a taula i aviar-los a jugar és, a l’hora de la veritat, una de les feines més esgotadores i desagraïdes de totes les que tenen relació amb el tracte amb els infants.

Perquè donar-los el dinar i ocupar-se del temps d’oci abans de reprendre les classes a la tarda vol dir, a l’hora de la veritat, el següent: inculcar als nens i nenes hàbits bàsics d’higiene, aconseguir que mengin de tot per garantir que fan un àpat equilibrat i saludable, contenir les conductes inadequades a la taula, ensenyar-los a agafar bé els coberts i a fer servir el tovalló, procurar que no bramin per demanar més aigua o més pa, organitzar torns a les piques perquè es rentin les dents amb el mínim desordre possible… i tot això en una sala gran on hi ha 60, 80 o 120 nens que s’han passat quasi tot el matí asseguts, nens que tenen ganes de cridar, de bellugar i de jugar.

Però la feina no s’acaba aquí. Després d’aconseguir que tots i cadascun dels nens i nenes es rentin les dents i endrecin el seu necesser, arriba l’hora de l’esbarjo.

Com qualsevol estona d’esbarjo infantil, és una estona on sorgeixen conflictes naturals derivats del joc: discussions, baralles, de vegades alguna agressió. Les monitores són les encarregades de gestionar totes aquestes situacions, i ho han de fer d’una manera educativa. La seva no és una feina docent, però és una tasca educativa de primer ordre. No obstant, de quines eines disposen per fer-la amb garanties?

Sense una formació específica en educació, sense personal de reforç (per reduir costos, el personal és el mínim exigible) i moltes vegades sense eines coercitives (sovint per fiscalitzar la conducta dels nens… han de fer informes escrits!) la seva feina és complicada.

Donem eines a les monitores de menjador per aconseguir fer de l’estona de dinar una estona tranquil·la, amable, que permeti als infants relaxar-se i descansar abans de tornar a les aules. Dinar a l’escola ha de ser una experiència educativa agradable, i l’estona al menjador ha de ser una estona de reunió i descans reconfortants. O de joc constructiu i pacífic. Elles ho poden fer, amb ajuda i recursos. Els nostres fills ho agrairan.

Aquest article és un resum de l’article original de l’Alba Castellví. Llegeix l’article complet.

Últims articles

Categories

Categories

Envia'm un missatge