Als adults ningú ens ha ensenyat a fer un bon ús dels mòbils, els videojocs, la connexió a internet en general ni les xarxes socials en particular. Com podem ensenyar allò que no hem après a fer? Des de la professió educativa podem donar consells a les famílies, i per això us ofereixo un extracte resumit d’algunes idees que explico a la meva xerrada sobre “Pantalles”.
1.- Utilitzeu sistemes de control parental per regular quines aplicacions utilitzen, quant de temps les fan servir i fins a quina hora.
2.- Als vespres, feu que deixin els mòbils sota la vostra tutel·la, eviteu que se’ls enduguin a l’habitació.
3.- De tant en tant, feu-los companyia mentre miren el que els agrada. Mireu de conèixer els youtubers que els influeixen. Només així podreu matisar el seu missatge si no va d’acord amb el vostre.
4.- Feu que hagin de demanar permís abans de connectar-se. Això els ajuda a pensar-s’ho dues vegades si saben que no és el moment.
5.- Decidiu en quines franges i quanta estona poden utilitzar determinats aparells (TV, tauleta, ordinador). No us deixeu pressionar a l’alça. Si volen guanyar temps, cal que treballin per aconseguir-ne (fent tasques que els suggeriu).
6.- Imposeu normes familiars sobre l’ús de pantalles en moments i llocs clau. La recomanació és que no s’usin durant els àpats ni al cotxe. Així preservareu la possibilitat de conversar. Tampoc a l’habitació particular a partir d’una certa hora del vespre.
7.- No deixeu que es connectin per oci abans de fer la feina d’escola o abans de llegir.
8.- Tingueu clar que és bo que nens i nenes s’avorreixin. És la base de la creativitat. Que les pantalles no siguin la solució a l’avorriment.
9.- Eduqueu en l’ús: expliqueu-los el funcionament de les xarxes socials: estan dissenyades per ser addictives i ho aconsegueixen. És per això que ens hem d’autolimitar en l’ús. Expliqueu-los també que a l’altra banda de la xarxa saben tot el que fan i el que els agrada i que per això els poden posar anuncis difícils de resistir i manipular-los a base de bé si no van amb compte.
10.- Deixeu clar quins continguts us semblen apropiats de publicar i quins no, posant exemples concrets i explicant per què en funció dels vostres valors.
11.- Parleu-los dels riscos però també del que pot ser un mal comportament cap als altres per part d’ells.
12.- Mireu de donar bon exemple donant prioritat al moment present i a les converses en directe i relegant els aparells electrònics a un segon terme quan esteu en contacte amb la gent de casa. És la millor manera d’exigir-los que facin el mateix.
Si cal, busqueu consell per saber com posar límits en el vostre cas particular i sobretot com sostenir-los amb consistència i sense conflicte. Val la pena per l’educació i pel benestar de tots.